«Իրատեսի» հյուրը բանաստեղծ ՄԱՆԱՍԵՆ է:
-Մանասե, Ձեր գրական ծածկանունն աստվածաշնչյան ծագում ունի, ըստ որում, բացասական նկարագիր ունեցող կերպարից վերցված անուն է: Ինչո՞վ է պայմանավորված նման ընտրությունը:
-Մի քանի բացատրություն ունի այս անվան ընտրությունը: Երբ երիտասարդ ես լինում, ոգևորվում ես, մտածում ես՝ արդեն Շեքսպիրն ես, քեզ ինչ ասես, կարող ես թույլ տալ: Այդ զգացողությունը բոլոր ստեղծագործողներն էլ ունենում են: Եթե չունենաս, էլ ի՛նչ գրող ես: Ոչ թե համեմատվում ես Շեքսպիրի հետ, այլ քո մեջ զգում ես Շեքսպիրին: Այդ ոգևորությունը, նաև երիտասարդական երազկոտությունը մղում է անվանափոխության՝ ոչ թե ցուցամոլության թելադրանքով, այլ հոգեվիճակ փոխելու իմաստով: Ճապոնացի նկարիչները, գրեթե բոլոր հոգևոր կեռմաններին հասնելիս, անվանափոխվում են: Դա առանձնահատուկ հոգեվիճակ է: Ես երբեք էլ չեմ խուսափել իմ իսկական անունից: Ինձանից առաջ եղել է Կամո անունով եղբայրս, որ մահացել է, և ինձ կոչել են նրա անունով, որ շարունակվի նրա հիշատակը: Բայց տանն ինձ ասել են Մանաս, պապս է այդպես կոչել ինձ: Հետո ես ավելացրել եմ վերջին տառն ու դարձել Մանասե: Հայերի մեջ ընդունված այդ սովորույթը՝ մահացածի անունը փոխանցել ուրիշին, սխալ է: Իսկ խորհրդային շրջանում սխալ էր նաև անունների ընտրությունը, երբեմն անգամ հասնում էր խայտառակության: Դա մեր ժողովրդի օտարասիրության հետևանքներից է: ՈՒ ես չեմ փոշմանում, որ փոխեցի անունս, որովհետև եթե մնայի Կամո Աղաբեկյան, բանաստեղծություն չէի գրի: Չէր ստացվի ուղղակի:
-Անկախ անունից, գրական ծածկանունից՝ ի՞նչ է կոչված անելու գրողը պատերազմական այս դաժան իրողության մեջ:
-Մենք ճակատագրով գրեթե նույնացած ենք հրեաների հետ, չնայած որ Իսրայելը հիմա զենք է մատակարարում մեր թշնամուն: Ռուսներն էլ են մատակարարում: Սա ուրիշ ոլորտի խոսակցություն է: Բայց զուգահեռները շատ են մեր ու հրեաների ճակատագրերի միջև: Երկուսս էլ ցեղասպանություն ենք տեսել: Հրեաներին ապրեցրել է ապրելու կամքը: Նրանք երբեք իրենց զոհ չեն զգացել, նահատակվողի կեցվածք չեն ունեցել: Նրանք ողբացող չեն:
-Բայց նրանք Լացի պատ ունեն:
-Լացի պատ ունեն, բայց իրենց պոեզիայում ես լաց չեմ տեսել: Համենայն դեպս՝ Իսրայելից դուրս եղած պոեզիայում: Լացի պատ ունեն, բայց դա աղոթքի համար է, ամրապնդվելու համար է, հուսավառվելու համար է, ոչ թե ողբ անելու: Լացի պատի մոտ Դավթի սաղմոսներն են ասում հրեաները հիմնականում: Իսկ դա հոգևոր վերելքի խթան է, չէ՞: Ես այս զուգահեռները տանում եմ՝ շեշտելու համար, որ մենք միակ ժողովուրդը չենք, որ դաժան ճակատագիր ունենք: Աշխարհում որ ժողովրդին էլ խոսեցնես, կասի, որ իրենք էլ ողբալու պատճառներ ունեն: Նույնիսկ հսկայական տարածքի տեր ռուսները ողբ են անում սեփական նահատակների համար, էլ ուր մնաց՝ մեզ նման փոքրաքանակ ժողովուրդները չողբան: Միայն հայերը չեն տառապած, աշխարհի բոլոր ողբերգությունները կրած ժողովուրդ, բայց մենք հայ ենք ու մեր մասին պիտի մտածենք: Մեզ չի հետաքրքրում, թե, ասենք, Հարավային Ամերիկայում հնդկացիների ցեղ է ինչ-որ ժամանակ բնաջնջվել: Պիտի սառնասրտորեն նայել ամեն ինչին: Եվ այս օրերին ամենամեծ մեղքը հուսահատությունն է: Մենք իրավունք չունենք հուսահատվելու: Եթե աշխարհը իռացիոնալ է, մենք էլ պիտի դառնանք իռացիոնալ: Եթե աշխարհը դաժան է, մեր բարության քարոզները այս պահին չեն ընկալվելու: Բարության քարոզն ինքնասպանություն է այս իրավիճակում: Սիրիր թշնամուդ, եթե կապտակեն, մյուս այտդ դեմ տուր. սրանք հիմա ընդունելի կարգախոսներ չեն: Եթե տեքստը փոխվում է, փոխվում է և ամբողջ տրամաբանությունը, հոգեբանությունը, փիլիսոփայությունը: Ես մի ռուսական ֆիլմ էի նայում վերջերս՝ «Երմակ»: Սիբիրում տեղաբնակներից մեկն ասում է Երմակին. «Ի՞նչ գործ ունես մեր հողերում, ինչու՞ ես եկել մեր հողերը գրավում»: Պատասխանում է. «Եթե կարող եք, դուք էլ եկեք, Մոսկվան գրավեք»: Մարդկության պատմությունը դաժանությունների պատմություն է, դրանում քրիստոնեավայել, քնքուշ ժամանակաշրջաններ չեն եղել: Նույնիսկ երբ ծանոթանում ես ինկվիզիցիայի պատմությանը, շշմում ես: Հիմա հոգևորականները ասում են, թե Քրիստոսն ի՞նչ մեղք ուներ, որ իր անունով մարդիկ անում էին այդ դաժանությունները: Բա ասորիների նախահայրն ի՞նչ մեղք ուներ, որ իր ազգը դադարեց պետություն ունենալուց: Հիմա ո՞վ է ասում ճշմարտությունը ռուսների մասին: Ընդհակառակը, մի բան էլ ապացույցներ են «հայտնաբերում»՝ հօգուտ նրանց: Վերջերս պեղումներ են արել Հեռավոր Արևելքում՝ Ճապոնիայի մոտակայքում, ու «պարզել», որ ռուսներն այնտեղ եղել են Երմակից առաջ: Այսինքն՝ նվաճիր, հետո ինչ ուզում ես, ասա:
-Հետո հորինիր քեզ հարմար պատմություն, այո՞:
-Այո՛: Հորինիր ցանկացած պատմություն: Պատմությունը միշտ այդպիսին է եղել: Էն բարի, քնքուշ պատմությունները, որ մեզ պատմում են, քրիստոնյա ժողովրդի թույլ-զգացմունքային տեղերն են: Հնարավոր է՝ մենք հեթանոսությունից անցում չանեինք դեպի քրիստոնեություն, ավելի բարվոք, ավելի ապահով կարգավիճակում գտնվեինք, շատ ավելի մեծ տարածքներ ունենայինք: Բայց այդ դեպքում կլինեինք այլ որակի ժողովուրդ, ասենք՝ քրդերի պես, որոնք ոչ մի արժեք չունեն տալու աշխարհին: Հա՛, քրդերն էլ ունեն մշակույթ, պապուասներն էլ ունեն: Բայց նրանց կենսագրության մեջ չկա մի պատմական անցք, երբ իրենք ինչ-որ էական, լուրջ ներդրում են արել մարդկության պատմության, քաղաքակրթական նվաճումների մեջ:
-Այսինքն՝ մենք քրիստոնեություն ընդունելու շնորհի՞վ է, որ ունենք բարձր մշակույթ, աշխարհին մեր որակներով զարմացնելու, քաղաքակրթական ընթացքի մեջ կարևոր դերակատար լինելու առաքելություն, թեկուզ և կորցրել ենք հեթանոսության պարագայում ենթադրելի հզորությունը:
-Այո՛: Սա, իհարկե, ենթադրություն է, մեկ անձի տեսակետ: Պատմությունը «ՍՈՑՏՍ» է: Պատմությունը չի հարցնում՝ քնքու՞շ ազգ ես, բարի՞ ազգ ես, խելո՞ք ազգ ես: Ինչ-որ բան նվաճում ես, դա քոնն է: Ընդ որում՝ կարևոր չէ՝ բնիկ ես, թե եկվոր: Վիճարկում են հայերի՝ բնիկ, թե եկվոր լինելը: Դա անիմաստ վեճ է: Ոչ ոք հիմա ասորիների ցավը չի տանում, չի ասում, թե բնիկ էին, բայց ափսոս, որ հիմա չկան: Թուրքերին էլ չեն ասում՝ ախր դուք բնիկ չէիք: Ընդհակառակը, նրանց տարածքի հնագիտական բոլոր գտածոները թուրքական հղումներով են, ոչ թե բյուզանդական: Ընդ որում՝ այդտեղ հայտնաբերված 6000 տարեկան կամ ավելի վաղ շրջանի մարդու կմախքը թուրքի կմախք է: Պատմությունն էսպիսին է: Բոլորն էլ գիտեն, որ կեղծ է, բայց չեն ընդդիմանում: Կարո՞ղ ես, դու էլ նույնն արա: Հերիք է մեզ դաստիարակեն ճշմարտություններով: Նիցշեն բացել-պարզաբանել է ճշմարտության ամբողջ էությունը, բայց մենք էլի ճշմարտության հետևից ենք վազում:
-Ընդհատեմ մի մեջբերումով. «Դիպլոմատիայի մեջ մի բանումն է շատ հոգածու` անկեղծ լինել: Այնքան անկեղծ է և միամիտ, որ անկասկածելի խորամանկի և կեղծավորի տպավորություն է թողնում: Մինչդեռ իր հարևանները` այս աշխարհի բեմի վրա դեր կատարելով միայն, ցույց են տալիս, թե կացնով հարվածում են դիմացինին, հայը իսկապես կացինը իջեցնում է գլխին: «Ապա ճշմարտությու՞նը»,- մտահոգվում է նա» (Դերենիկ Դեմիրճյան, «Հայը»):
-Այո՛, էս ենք մենք: Իհարկե, մարդկային, անձնական հարաբերություններում պետք է պահպանել բարոյական կարգը, բայց երբ հերթը հասնում է ազգային շահին, ընդհանուր հարցերին, չպիտի ընկնես էդ ամենի հետևից: Ասենք՝ ևս մեկ անգամ ապացուցեցինք, որ մենք տեղաբնակ ենք: Հետո՞: Եղբա՛յր, նվաճում ես, քոնն է, վե՛րջ:
-Եվս մեկ մեջբերում. «Սահման քաջաց՝ զենն յուրյանց» (Մովսես Խորենացի, «Հայոց պատմություն»):
-Այո՛: Հետո Երմակի պես ասում ես՝ կարող ես, դու էլ նվաճիր: Այս սահմանային իրավիճակում մենք պիտի վերջապես հասկանանք, որ դաժանաբար պիտի խոսենք աշխարհի հետ, ինչպես որ դաժան է աշխարհը մեր նկատմամբ: Ինչպես դաժան եղել է հարյուր տարի առաջ, նույնն է և հիմա: Հիմա ով ինչ կարող է, պիտի զոհաբերի այդ գիտակցության համար: Որդին կլինի, դուստրը, հայրը, ամուսինը՝ պիտի զոհաբերի և ոչ թե ողբով, այլ հպարտությամբ: Մեզ ո՞վ է հիշելու վաղը: Բայց այս կռվում ընկած ջահելներին կհիշեն: Ազգը կհիշի, որ նրանք իր գոյության համար զոհվել են: Դա անմահության ճանապարհ է: Անմահության մնացած ճանապարհները սուտ են: Գրողին կհիշեն 20-30 տարի: Հետո չափանիշները կփոխվեն, ու գրողը կմոռացվի: Բայց հանուն ազգի, հանուն հայրենիքի զոհվածների հերոսությունը չափանիշների փոփոխության ենթակա չէ: Նրանց անմահությունը ժամանակի հետ չի կորչի: Նրանք ընդմիշտ անմահ են: Էս զգացողությունը, էս մտածողությունը պիտի դաստիարակեն, ոչ թե՝ սիրիր թշնամուդ ու էս տեսակ բաներ: Ստրկամտությունը պետք է հանել մեջներիցս: Մենք մեզ անհրաժեշտ բաների մասին պիտի ասենք այնքան, մինչև դառնան «ճշմարտություն», կոչվեն «ճշմարտություն»: Ոչ մի ճշմարտություն էլ չկա: Էն, ինչ կատարվում է սահմանում, ոչ մի կերպ հաշվի չի նստում մեր ճշմարտության հետ: Երբ Հարավսլավիայում նույն վիճակն էր, իրար մորթում էին այնտեղի ազգությունները, մենք դա ընկալում էինք որպես մեր անձնական ցա՞վ: Իհարկե՝ ոչ: Բա էլ ինչու՞ ենք մտածում, որ հիմա սերբը, խորվաթը, ռուսը, չգիտեմ՝ որ ազգը պիտի ցավի մեզ համար: Հա՛, հումանիտար օգնության ինչ-որ դրսևորումներ լինում են, երբ որևէ ազգ ցավ է ունենում, բայց ուրիշի ցավն ապրել՝ ինչպես քո ցավը, նույն կեղծիքների շարքից է: Ո՞նց կարող է ուրիշ մի պետություն մեր ցավն այնպես տանել, ինչպես մենք ենք տանում: Մեր ցավը մենք պիտի տանենք: Մեր ճակատագիրը հիմա դարձել է էնպիսին, ինչպես պանդեմիայի օրերին էր: Սկզբում խուճապի մեջ էինք, հետո դա դարձավ առօրյա: Աստված չանի, որ այս պատերազմը երկար ձգվի, որովհետև երկար ձգվելու դեպքում պանդեմիայի նման սովորական բան կդառնա մեզ համար, կդառնա առօրյա:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ